در مصاحبه با خانم زهرا نصیری خبرنگار روزنانمه مردم نو و زنجان نیوز: امروز دوره جواب به چگونگی‌هاست نه چرایی‌ها!
118 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان

امروز دوره جواب به چگونگی‌هاست نه چرایی‌ها! مطلب ویژه

(0 رای‌ها)
زهرا نصیری - سرویس گزارش؛ «... شما لازم نیست بیشتر بگردید. اینجا گفته شده است که ما چه کسانی هستیم. این‌جا تمام آن‌چه نیاز دارید بیابید تا ما را به طور کامل درک کنید وجود دارد. این مطلب را گرفته و استفاده نمایید. همه چیز عالی خواهد شد.» برگرفته از کتاب «فرقه‌ها در میان ما»، نوشته مارگارت سینگر.
امروز دوره جواب به چگونگی‌هاست نه چرایی‌ها!امروزه همزمان با تهاجم فرهنگی و یورش هجمه‌های ضد دینی با لباس دین به جوامع، خصوصا جامعه شیعه ایران، لزوم هوشیاری بیش‌ازپیش و بررسی ابعاد مختلف این هجمه‌ها که اکنون به‌طور خاص در قالب فرقه‌های نوظهور مطرح می‌شوند، نمایان شده است.
فرقه‌هایی که با در نظر گرفتن ابعاد وجودی انسان، نیازها و ضعف‌های موجود در جوامع و علایق و اعتقادات مردم هر جامعه، با شگردهای روز و مطابق با ذائقه جامعه هدف
 برنامه‌های خود را پیاده می‌کنند و با اذعان صاحب‌نظران
 سرویس‌های صهنویستی حامی قوی آن‌هاست.
باتوحه به اهمیت موضوع بر آنیم که از دیدگاه صاحب‌نظران
 به ابعاد مختلف این جریان‌های نوظهور بپردازیم که در این راستا در شماره 3165 روزنامه مردم‌نو مصاحبه مرجع عالیقدر تشیع آیت‌ا... سید محمد حسینی درخصوص فرقه‌های نوظهور و تاثیر هیئت‌های مذهبی بر این جریان چاپ شد و در این شماره نیز نظرات حجت‌الاسلام دکتر یحیی جهانگیری سهروردی
 مبلّغ بین‌المللی و استاد حوزه و دانشگاه از نظر خوانندگان می‌گذارد. حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری در ابتدا با تاکید بر اینکه باید فضا و ذائقه موجود در جامعه را شناخت، اظهار می‌کند: ما مردم را چرایی بار آورده‌ایم نه چگونه‌ای، در حالی که دوره پاسخ به چرا گذشته و الان دوره جواب به چگونگی است.
وی می‌افزاید: در دهه اول و دوم انقلاب، طیف سوال‌های مردم معرفتی بود و درپی چراها بودند و برای جوانان سوال مطرح می‌شد، در حالی که در دهه سوم و چهارم، نگرش و ذائقه‌ها تغییر کرده و بحث‌های معنوی مطرح است و افراد می‌خواهند به چگونگی‌ها برسند و برایشان سوال نه بلکه مسئله مطرح است که وظیفه ما حل این مسائل است.
این مبلّغ دینی با اشاره به علل گسترش فرقه‌های نوظهور و تاثیرگذاری آن‌ها، تصریح می‌کند: علت اینکه پیام‌های دینی ما در قالب کتاب و سینما جواب نمی‌دهد، این است که ما اصلا فضا را نشناخته‌ایم
 در حالی که ذائقه مردم عوض شده است، اما عوامل فرقه‌ها هوشیار بوده و براساس برنامه‌های خود روی افکار مردم کار می‌کنند. حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری تصریح می‌کند: مطالعه فرقه‌ها یک بحث بسیار مهم است. در طول تاریخ فرقه‌ها همیشه وجود داشته و در حال تکثیر و منسوخ شدن بوده‌اند. چه نگاه پروسه‌ای داشته باشیم و بگوییم که فرقه‌ها ایجاد می‌شوند و چه نگاه پروژه‌ای داشته باشیم و بگوییم که فرقه‌ها را ایجاد می‌کنند، در هر صورت همواره در طول تاریخ براساس عوامل دورنی و بیرونی از دورن مذهب، فرقه و از درون فرقه
 فرقه‌های دیگر به‌وجود آمده‌اند، اما این جریان در عصر حاضر شکل متفاوتی به خود گرفته‌ است.
وی توضیح می‌دهد: نگاه ما به فرقه‌ها مذهبی است، اما در گذشته گرایش‌های قومی، منطقه‌ای و مذهبی باعث ایجاد فرقه‌ها بوده، در حالی که در دوره جدید عوامل دیگری از جمله نگاه امنیتی، سیاسی و حتی کیفری و مجرمانه مثل نگاه داعش و گروه‌های شیطان‌پرستی باعث رشد فرقه‌ها شده است.
این مبلّغ دینی درخصوص علت ایجاد فرقه‌های نوظهور و چگونگی آینده آن‌ها، اظهار می‌کند: در دوره‌ای که نگاه‌های جهانی شدن و سکولاریزم مطرح می‌شد، شاید به مشام می‌رسید که دین نفس‌های آخر خود را می‌کشد، اما دیدیم که دین در اواخر دوره مدرن، به شکل جدی نفس کشید و نتیجه آن رشد قارچ‌گونه ادیان جدید یا همان فرقه‌ها بود که در واقع این موضوع به‌عنوان یک واکنش معکوس به دین از جانب مدرنیته بود؛ چراکه مدرنیته با محک عقل ابزاری و با تکیه بر روش‌های تجربی خود، آموزه‌های دینی را به عیار نقد کشید و آن‌ها را باطل و خرافه معرفی کرد. از این‌رو چند قرن آموزه‌های دینی فقط در کتاب‌ها و قلب دین‌داران جا گرفت و در حیات اجتماعی بروز نیافت
 اما چیزی که باعث برگشت دوباره آن به جامعه شد این بود که مدرنیته با توسعه ابزارها، آسایش را برای انسان فراهم ساخت اما آرامش را از او سلب کرد.
وی در ادامه می‌افزاید: در اواخر مدرنیته ما با موجی از آنتی‌مدرنیته مواجه‌ایم؛ چراکه بشر همواره در جست‌و‌جوی آرامش است و این‌بار آرامش را نه در ادیان سنتی بلکه در ادیان جدید و به عبارت بهتر در جنبش‌های معنوی نوظهور می‌جوید. بشر در این دوره، نه مسیحیت قرون وسطی و نه آیین خشن یهودیت را خواست و از طرفی با وجود هجمه‌های تبلیغاتی علیه اسلام آن‌را نیز نپذیرفت و در این شرایط بود که دکان‌داران آرامش به میدان آمدند و نسخه‌های آرامش خود را با ایجاد فرقه‌های نوظهور مذهبی به منصه آوردند.
در این میان برخی به بازسازی مسیحیت و برخی به بازسازی یهودیت در قالب فرقه‌های جدید پرداختند و برخی نیز آیین‌های بسیار ابتدایی مثل شیطان‌پرستی را بازسازی کردند و برخی هم در صدد احیای نگاه عرفان آمریکای لاتین برخواستند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح می‌کند: شاخصه‌ای که فرقه‌های جدید دارند، این است که بخش مهم آن‌ها در خدمت سرویس‌های صهیونیستی قرار دارند. صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند که از ظرفیت فرقه‌های مذهبی استفاده کنند و با بسط و گسترش آن‌ها، سعی در شکننده کردن باورهای دینی مردم داشته‌اند. حتی این سرویس‌ها سعی کرده‌اند این فرقه‌ها را در جهان اسلام گسترش دهند و در این راستا با فرقه‌هایی مانند طالبان، داعش و نورچی‌ها در ترکیه که امثال آن‌ها در طول تاریخ اسلام دیده نشده‌ است، خواستند چهره منفی از اسلام ارائه کنند.
حجت‌الاسلام جهانگیری اظهار می‌کند: دلیل دیگر رشد قارچ‌گونه فرقه‌ها، نیاز معناگرایانه‌ای‌ست که در دنیا و همین‌طور در کشور ما ایجاد شده است. وی در توضیح این مطلب
 می‌افزاید: در کشور ما هشت سال دفاع‌مقدس یک ظرفیت عظیم معنوی بود، از این‌رو بعد از جنگ یک خلاء معنوی احساس شد که ما باید آن‌را با عرفان ناب اسلامی پر می‌کردیم. حوزه‌های علمیه که منشاء عرفان ناب بودند، باید به این موضوع می‌پرداختند که منابع و چهره‌های معنوی را معرفی کنند
 اما متاسفانه این کار را نکردیم و درپی این امر، جریان‌های فرقه‌ساز
 فرقه‌های خود را به جامعه معرفی کردند.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه می‌دهد: وقتی نیاز جامعه از معرفت به معنویت تغییر می‌کند، در این دوره باید راه‌حل ارائه کنیم. باید نگاه کلان به تفاوت‌‌های جدی مقاطع زمانی مختلف داشت. فرقه‌ها همواره براساس شست‌وشوی مغزی کارکرده‌اند و به شکل‌های مختلف روی باورها و افکار مردم تاثیر می‌کذارند؛ وهابیت خواست اسلام سنی را از بین ببرد و بهائیت خواست اسلام شیعی را زمین‌گیر کند.
وی درخصوص علت گرایش افراد به‌ویژه جوانان به فرقه‌های نوظهور، گفت: علت گرایش به این فرقه‌ها چندعاملی است. یکی نیاز ناخودآگاه انسان به معنویت است و دیگری روش شست‌وشوی مغزی توسط این فرقه‌هاست. فرقه‌ها نگاه کاملا فراماسونی دارند و اعضا را به‌طور حرفه‌ای شست‌وشوی مغزی می‌دهند. علت دیگر نگاه هرمی فرقه‌ها به عضوگیری است و می‌خواهند از این طریق هم گسترش کمی و هم رشد کیفی داشته باشند و البته نگاه مالی و سرمایه‌ای نیز در این فرقه‌ها مطرح است.
حجت‌الاسلام جهانگیری تصریح می‌کند: اگرچه این فرقه‌ها از همه اهرم‌ها برای رشد خود استفاده می‌کنند، اما عمر آن‌ها هرگز به درازا نکشیده و معمولا با مرگ رهبرانشان از بین رفته‌اند؛ چراکه آموزه‌های آن‌ها دارای تناقض است و از این‌رو خودشکن هستند و عمر زیادی نمی‌کنند. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نوع فعالیت فرقه‌ها و نحوه اثرگذاری آن‌ها، اظهار می‌کند: نفوذ فرقه‌ها در بخشی به‌صورت نمادها، معماری‌های خاص و ترویج پوشش و آویزه‌ها در قالب گردن‌بند و امثال آن است و در بخشی دیگر آثار فکری خود را بروز داده‌اند که در این راستا از طریق انتشار کتاب‌ها و شناور بودن در فضای مجازی افکار خود را عرضه می‌کنند. روش دیگر این فرقه‌ها برای نفوذ بیشتر
 عضوگیری است که با شناخت مخاطبان خود از ابعاد مختلف
 آن‌ها را جذب می‌کنند.
وی می‌افزاید: عضویت افراد در این فرقه‌ها به دو طریق «روانشناختی» و «فکری و فلسفی» است؛ افرادی که از طریق روانشناختی وارد مجموعه می‌شوند، عمدتا افرادی هستند که از شرایط اجتماعی و مباحث سیاسی خسته‌اند و بر اثر لج‌بازی با شرایط موجود به فرقه‌ها می‌پیوندند که بازگشت آن‌ها از فرقه‌ها راحت‌تر است اما گروه دیگر در اثر مباحث فکری و فلسفی به این گروه‌ها می‌پیوندند که تعداد این افراد کمتر است.
این مبلّغ دینی در رابطه با راه‌های مبارزه با فرقه‌های نوظهور
 تصریح می‌کند: ما باید برای معرفی اسلام پکیج مناسب تبلیغاتی ارائه دهیم و در کنار فعالیت سلبی درخصوص فرقه‌ها
 فعالیت تبلیغی مناسب نیز داشته باشیم.
وی با اشاره به حدیث امام رضا علیه‌السلام که می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند که ما در تمام زمینه‌های زندگی بشر الگو و برنامه‌هایی داریم که ارائه کنیم، خودشان به‌دنبال ما حرکت می‌کردند، می‌افزاید: معنویت اسلامی و عرفان ناب اهل‌بیت علیهم‌السلام بهترین پاسخ‌ها را به نیازهای معنوی انسان دارد و وقتی مردم پیام‌های اهل‌بیت علیهم‌السلام را می‌بینند، کرنش می‌کنند، لذا باید در راستای تبلیغ این معارف قدم برداریم.  حجت‌الاسلام جهانگیری خاطرنشان می‌کند: جهان اسلام در یک پیچ تاریخی خطرناک قرار دارد که این پیچ حداقل 10 تا 15 سال ادامه خواهد داشت، اسلام در این برهه، هم از دوستان جاهل و هم از دشمنان آگاه در حال ضربه دیدن است.
وی با بیان اینکه در ایجاد این ضربه، همه مقصر هستند
 عنوان می‌کند که چقدر از منبرهای ما به مباحث معنوی و عرفانی می‌پردازد! در حالی که باید این اتفاق بیفتد، یا اینکه رشته عرفان در دانشگاه‌های ما چه جایگاهی دارد یا چقدر کتاب‌های ما به این موضوع پرداخته‌اند!
حجت‌الاسلام جهانگیری با ارائه یک راهکار برای بازپروری فکری کسانی که از این فرقه‌ها بازگشته‌اند، عنوان می‌کند: شاید فرقه‌ها خیلی بحث جدی نباشد اما کسانی وجود دارند که تحت نیرنگ دشمن قرار گرفته و دچار این فرقه‌ها شده‌اند
 ما باید برای این افراد، کانون اصلاح و تربیت بازگشتگان از فرقه‌ها را داشته باشیم تا به بازپروری فکری آن‌ها کمک کند.
ارتباط با سردبير
news@zanjannews.com

http://www.zanjannews.com