الزامات ملی و بین‌المللی ما را به بازشناسی و شناسایی اندیشه‌های سهروردی فرا می‌خواند
98 بازدید
موضوع: اخلاق و عرفان
حجت‌الاسلام و المسلمین جهانگیری : 
الزامات ملی و بین‌المللی ما را به بازشناسی و شناسایی اندیشه‌های سهروردی فرا می‌خواند
خبرگزاری شبستان: مبلغ بین‌المللی با بیان این که سهروردی تنها شهید راه فلسفه و آزاداندیشی است، گفت: شیخ اشراق نه تنها یک نوآور علمی بلکه بنیانگذار یک مکتب فلسفی بود و امروز الزامات ملی و بین‌المللی ما را به بازشناسی و شناسایی اندیشه‌های سهروری فرا می‌خواند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شیخ شهاب الدین یحیی سهروردی معروف به شیخ مقتول، شیخ شهید و شیخ اشراق چهره‌‌ا‌ی برجسته در حکمت، فلسفه و عرفان در فرهنگ ایران است که در سال 549 هجری قمری در روستای سهرورد زنجان دیده به جهان گشود. سهروردی فقه را نزد جیلی، فقیه مشهور آن زمان و علم منطق را نزد ظهیرالدین فارسی آموخت. وی در شهر اصفهان برای نخستین بار با افکار ابن سینا روبرو شد و پس از مدتی تسلط خاصی بر آن پیدا کرد.

سهروردی پس از اتمام تحصیلات رو به عرفان و سلوک معنوی آورد. شیخ در جریان سفرهایش مدتی با جماعت صوفیه هم کلام شد و به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد .هنگامی که سفرهای سهروردی گسترده‌تر شده بود به آناتولی رسید و از آنجا به حلب سوریه رسید. در همان شهر با ملک ظاهر، پسر صلاح‌الدین ایوبی، دیداد کرد. ملک ظاهر شیفته شیخ شده و مقدمش را گرامی داشت و از او خواست که در آن جا بماند. سهروردی پذیرفت و درس و بحث خود را در مدرسه حلاویه آغاز کرد. در همین مدرسه بود که شاگرد و پیرو وفادارش شمس‌الدین شهروزی به او پیوست .

شیخ اشراق همواره در بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین بی‌باک بود و همین صراحت بیان او بود که سرانجام فقهای قشری عامه علیه او شوریدند، او را مرتد خوانده و سخنانش را خلاف اصول دین دانستند و با ارسال شکوائیه به صلاح الدین ایوبی او را مجاب کردند که فرمان قتل شیخ را صادر کند. سرانجام صلاح الدین ایوبی در نامه‌ای از پسرش خواست به دلیل برخی ملاحظات سیاسی شیخ را به قتل برساند. بدین ترتیب شیخ را زندانی کرده و در سن 36 یا 38 سالگی به قتل رسیدجرم او معاندت با شرایع دینی بود. بدین ترتیب سهروردی نیز سرانجامی همچون سقراط یافت .

سهروردی در طول عمر کوتاه خود حدود پنجاه کتاب و رساله به یادگار گذاشته است؛  تلویحات، المقاومات و مطارحات، حکمت الاشراق، عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، صفیر سیمرغ و لغت موران به پارسی و هیاکل النور و کلمة التصوف به عربی، الواردات و التقدیسات، منطق المشرقین، کتاب اشارات و تنبیهات از جمله کتاب های مشهور این فیلسوف بزرگ ایرانی است. به همین مناسبت گفتگویی انجام داده ایم با دکتر یحیی جهانگیری سهروردی استاد حوزه و دانشگاه.

حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری تاکید کرد: سهروردی به آزاداندیشی و تولید علم به طور جدی اصرار داشت، او تنها شهید راه فلسفه و آزاداندیشی است، افزون بر اینکه شهید راه ولایت و معنویت و معرفت اسلامی هم هست.

این مبلغ بین المللی در این برنامه تصریح کرد: باید زبان پارسی زبان علم بشود و این جزو مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی افزود: امروز زبان انگلیسی زبان علم است، دیروز زبان عربی زبان علم بود؛ ولی سهروردی با نگارش متونی به زبان فارسی فاخر ثابت کرد که زبان فارسی ظرفیت تبدیل شدن به زبان علم را دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تبیین ابداعات فلسفی شیخ اشراق گفت: سهروردی نه تنها یک نوآور علمی بلکه بنیانگذار یک مکتب فلسفی بود، سهروردی انحصار راه اخذ معرفت از راه قیاسی را شکست و اثبات کرد که باید برای اخذ معرفت، از کشف و شهود و علم حضوری هم بهره برد؛ این نگاه سهروردی یک انقلاب در دانش اپیستومولوژی است.

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری در پایان عنوان کرد: امروز الزامات ملی و بین‌المللی ما را به بازشناسی و شناسائی اندیشه‌های سهروری فرا می‌خواند.

پایان پیام/

http://shabestan.ir/detail/News/476437