لزوم ورود شاخصه‌های رفتاری به ملاک‌های برتری در مدارس
44 بازدید
تاریخ ارائه : 9/29/2014 5:09:00 PM
موضوع: اخلاق و عرفان

حجت‌الاسلام جهانگیری‌ سهروردی تأکید کرد:

لزوم ورود شاخصه‌های رفتاری به ملاک‌های برتری در مدارس

گروه اجتماعی: متأسفانه برخی معلمان فرصت آنالیز رفتار دانش‌آموزان را از خود صلب کرده‌اند و لذا معیارهای خوبی و بدی در مدارس تنها ملاک‌های آموزشی و کسب نمره شده است، در حالیکه معلم باید خود را درگیر بررسی آسیب‌های رفتاری دانش‌آموزان نیز بکند.

حجت‌الاسلام یحیی جهانگیری‌ سهروردی، مبلّغ بین‌الملل و پژوهشگر علوم دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با تأکید بر اینکه نظام رفتار، گفتار و پندار انسان تحت تأثیر پیام‌های سمپاتیک و پاراسمپاتیک قرار می‌گیرد، گفت: این در حالی است که برای ایجاد تأثیرات فرهنگی در قشر کودک و نوجوان امروز، ما تنها بر مؤلفه‌های سمپاتیک یا مستقیم همچون معلم، روحانی، مسجد یا مربی تمرکز کرده و از تأثیرات مؤلفه‌های پاراسمپاتیک یا غیر مستقیم غافل بوده‌ایم.

وی افزود: باید توجه داشت که نوع پوشش، گفتار و رفتارهای عناصری همچون گروه هم‌سالان و یا هم‌کلاسی‌های مدرسه و حتی نوع مبلمان مدارس به عنوان مؤلفه‌های غیر مستقیم و پاراسمپاتیک بر نوجوان و کودک امروز بسیار مؤثر است و سبب ایجاد تغییرات در رفتار و منش او می‌شود.

این پژوهشگر علوم دینی با تأکید بر اینکه متأسفانه ما در تحلیل پیام‌های پاراسمپاتیک کم‌کاری کرده‌ایم، اظهار کرد: نباید از این نکته نیز غافل شویم که اثرگذاری پیام‌های مستقیم، سریع ولی زودگذر است و در مقابل، پیام‌های غیرمستقیم دیر اثر می‌گذارند ولی ماندگاری بیشتری دارند.

در آموزش منطقه‌محوری رفتاری به افراد جامعه کم‌کاری کرده‌ایم

حجت‌الاسلام جهانگیری‌ سهروردی تصریح کرد: این جمله معروف که «مدرسه، خانه دوم است» ترکیب زیبایی است اما متأسفانه امروز دانش‌آموزان با حجم بالای تکالیفی که از سوی معلمان برای آنان تعیین می‌شود روبرو شده و می‌توان گفت که محیط خارج از مدرسه نیز برای آنان تفاوتی با مدرسه ندارد و همین امر در سیستم رفتاری آن‌ها نیز تأثیر گذاشته و نوجوان و کودک با اعضای خانواده خود نیز همانند گروه همسالان خود رفتار می‌کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه ما در آموزش منطقه‌محوری رفتاری به افراد جامعه کم‌کاری کرده‌ایم، چراکه بسیاری از مردم به این امر واقف نیستند که هر منطقه و محلی، پوشش و حتی رفتار خاص خود را می‌طلبد.

این مبلّغ بین‌الملل با اشاره به اینکه در نظر گرفتن لباس فرم مدارس اقدامی بسیار مناسب در جهت ایجاد تأثیرات پاراسمپاتیک رفتاری در دانش‌آموزان است، ادامه داد: در همین راستا پوشش جداگانه مدارس برای دانش‌آموزان به صورت غیر مستقیم به آنان می‌آموزد که خانه از مدرسه جداست و رفتارهای خانه و مدرسه نیز باید متفاوت باشد.

حجت‌الاسلام جهانگیری‌ سهروردی در ادامه سخنان خود کم‌توجهی معلمان به رسالت پرورشی خود در کنار آموزش را یکی دیگر از آسیب‌هایی دانست که رفتار دانش‌آموزان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی معلمان با تمرکز بر آموزش، رسالت پرورشی خود را فراموش کرده و فرصت آنالیز رفتار دانش‌آموزان را از خود صلب کرده‌اند و لذا معیارهای خوبی و بدی در مدارس تنها ملاک‌های آموزشی و کسب نمره شده است، در حالیکه معلم باید خود را درگیر بررسی آسیب‌های رفتاری دانش‌اموزان کند و در کنار آموزش، به این مباحث نیز بپردازد.

جهانگیری سهروردی در پایان یادآور شد: یکی از معضلاتی که در سیستم آموزشی امروز کشور وجود دارد، اندیشه‌محوری است که به جای اندیشیدن‌محور شدن اتفاق افتاده و عملاً خلاقیت را از دانش‌آموزان گرفته است.

http://www.iqna.ir