بخت آزمایی رسانه ملی به نام تبلیغات تجاری
17 بازدید
تاریخ ارائه : 6/19/2014 9:09:00 AM
موضوع: ارتباطات

خبرگزاری شبستان- قم: تبلیغات موضوعی است که از دیرباز در مسائل تجاری جایگاه ویژه ای داشته و باعث می شده تا مثلا کالایی در تمام دنیا به اسم یک منطقه یا کشور مطرح شود و کیفیت آن محصول هم مزید بر علت می شد تا کالای مورد نظر جهانی شود. در دنیای امروز هم تبلیغات به شکلی بسیار متفاوت و گسترده تر از گذشته وجود دارد و مدام با نام های مختلف تجاری مواجهی که تو را به خرید تشویق می کنند. در این میان البته پیام های بازرگانی تلویزیون به دلیل بهره مندی از چند مزیت جایگاه بهتری دارند و همین مسئله و رقابت ها برای گرفتن زمانی برای تبلیغ کالا حتی با وجود هزینه های هنگفت مسابقه ای سیری ناپذیر را در این بخش رقم زده، مسابقه ای که پیام های بازرگانی رسانه ملی را به سوهان روح بیننده تبدیل کرده است. در همین خصوص و با هدف بررسی علت های این اتفاق با حجت الاسلام یحیی جهانگیری سهروردی، عضو اتاق فکر صدا و سیمای قم و کارشناس صدا و سیما گفتگو کرده ایم که شرح آن در ذیل آمده است:

 حجت الاسلام سهروردی در این خصوص به سه نکته اشاره کرد و افزود: متاسفانه صدا و سیما بخاطر کاهش بودجه با این مسائل مواجه شده و این در حالی است که این سازمان به عنوان یک قطب فرهنگی باید پشتوانه عظیم مالی داشته باشد.


وی با اشاره به همزمانی این کاهش در بودجه با افزایش کمی شبکه های سیما خاطرنشان کرد: امروز این سازمان بیش از 20 شبکه را حمایت کمی می کند و با توجه به کاهش ها مجبور به تامین بودجه مورد نیاز از جای دیگر است.


عضو اتاق فکر صدا و سیمای قم گفت: این موضوع به اتفاقی تحت عنوان مشارکت طلبی منجر می شود که در این روند هم صدا و سیما مجبور به تبلیغ کالای طرف مشارکت کننده است که خوب این موضوع مسئله ای آسیب زا برای صدا و سیماست و اتفاقاتی که امروز در پیام های بازرگانی می بینیم، نتیجه همین وابستگی مالی است.


وی با اشاره به وضعیت برنامه های تلویزیون افزود: صدا و سیما باید این موضوع را به عنوان یک هشدار ببینند وقتی که تنوعی در برنامه هایش ندارد و فقط پیام های تبلیغاتی پخش می کند در این صورت مردم از صدا و سیما زده شده و به شبکه های ماهواره ای رجوع می کنند که البته امروز هم تا حدودی شاهد این مسئله هستیم.


امروز رسانه ملی نه تنها به شبکه های تبلیغاتی بلکه به شبکه های بخت آزمایی تبدیل شده اند
وی ادامه داد: متاسفانه امروز شبکه های مختلف رسانه ملی که می توانست سبک زندگی را به عموم مردم آموزش دهد نه تنها به یک شبکه پیام بازرگانی تبدیل شده بلکه اخیرا برای اینکه این مسئله برجسته تر دیده شود به شبکه های بخت آزمایی تبدیل شده اند. 

حجت الاسلام سهروردی تصریح کرد: امروزه پدیده تبلیغ کالا به یک پدیده بخت آزمایی تبدیل شده و این در حالی است که در نگاه فلسفی و معرفتی ما به عنوان مسلمان این مسئله محکوم است ولی خوب رسانه ملی مان عملا به این مسئله دامن می زند!


تبلیغات کالا یا بخت آزمایی، سوالی که مرکز پژوهش های حوزه باید به آن بپردازد
وی افزود: ما با این عملکرد در رسانه ملی عملا رفتار و پندار مردم را بازی می دهیم و این خیلی خطرناک است، ما باید تکلیفمان را روشن کنیم البته این مسئله باید در سریعترین زمان ممکن مورد توجه مرکز پژوهش های حوزه قرار بگیرد.


کارشناس صدا و سیما با اشاره به ظرفیت های صدا و سیما خاطرنشان کرد: ما با حسن استفاده از این ظرفیت باید از این شبکه ها سبک زندگی و مخصوصا سبک زندگی اسلامی را به مردم آموزش دهیم و نه بخت آزمایی را.


گاها برنامه ای هم بین پیام های بازرگانی پخش کنید
وی ادامه داد: اخیرا کار سیما در پخش پیام های تبلیغاتی به جایی رسیده که باید گفت، خوب است گاهی وسط پیام های بازرگانی یک برنامه هم پخش کنید و در مجموع می توان گفت که این روند کم کم در بین مردم دلزدگی ایجاد می کند.


پایان پیام/

http://www.shabestan.ir