طلاب و الزامات حضور در فضای مجازی
55 بازدید
تاریخ ارائه : 1/7/2014 8:50:00 AM
موضوع: تبلیغ
باید محتوای دینی فضای مجازی را توسعه دهیم

طلاب به همان اندازه که لازم است در فضای حقیقی باشند باید در فضای مجازی هم باشند چرا که حرف‌های نگفته زیادی وجود دارد. طلاب با حضور در این فضا از نیازهای فعالین مجازی آگاه شده و می توانند گوش شنوایی باشند و با دغدغه های جامعه آشنا شوند

یحیی جهانگیری مدرس حوزه و دانشگاه و نویسنده و پژوهشگر حوزه در خصوص سابقه فعالیت خود گفت: بنده در حال حاضر دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی(حوزه) هستم و تحقیقاتی را در قالب مقاله با موضوعات نقش فیس بوک و توییتر در ایجاد انقلاب های منطقه منتشر کرده ام.

جهانگیری در مورد انگیزه خود از حضور در فضای مجازی گفت:  حدود هشت سال است که وارد این فضا شدم و اوایل بیشتر قصد داشتم با این فضا آشنا شوم  و بعد از مدتی به علت نقش فضای دینی در این فضا و الان هم به دلیل ایجاد تاثیرگذاری بحث ائمه علیه االسلام در این فضا فعالیت کنم.

وی در خصوص ارزیابی فعالیت های طلاب در این فضا نیز گفت: دیر وارد فضای مجازی شدند اما از زمانی که آمدند سرعت جذب خیلی خوبی داشتند. من فعالیت این عزیزان را در هر دو فضا دیدم و تجربه کرده ام و معتقدم حوزوی ها در این کار پیشگام بوند مخصوصا در اتاق گفتگو، وبلاگ ها و ... و اگر نسبت آماری بگیریم مخصوصا مرکز تحقیقات نور در حوزه در این محیط خوب فعالیت می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص مرکز تحقیقات نور نیز گفت: این مرکز از نهادهای حوزوی است و به تولید نرم افزارهایی در زمینه فضای مجازی در حیطه علوم انسانی در رشته ها فقه، فلسفه و اصول می پردازد.

این پژوهشگر حوزه در لزوم حضور طلاب در فضای مجازی نیز گفت: به همان اندازه که لازم است در فضای حقیقی باشند باید در فضای مجازی هم باشند چرا که این ها حرفهای زیادی دارند که باید بگویند. با حضور در این فضا از نیازهای فعالین مجازی آگاه شده و می توانند گوش شنوا باشند و با دغدغه های جامعه آشنا بشوند.

جهانگیری در مورد استفاده از آواتارهایی که طلبه ها به صورت ملبس می گذارند نیز گفت: بعضی ها در یک چهره پنهان کار می کنند اما بعضی ها می خواهند معلوم باشند و برای من هم که هر دو تیپ را در این فضا دارم مهم نیست. این بیشتر یک سلیقه شخصی است بعضی ها در فضای حقیقی بدون لباس روحانیت کار می کنند این بسته به تفاوتها و بر اساس هدفی که افراد در این فضا دارند متفاوت است.

وی همچنین در خصوص نحوه برخورد کاربران با این تصاویر نیز گفت: البته من در محیط های تبلیغی تاثیر خاصی را حس نمی کنم و به نظرم می رسد که بیشتر کار سلیقه ای باشد. مثلا من در وبلاگم که قصد دارم مفاهیم اسلامی را انتقال بدهم ملبس هستم البته در بعضی مواقع نپوشیدن این لباس حدس میزنم مفیدتر باشد لذا از این پوشش در آن زمان استفاده نمی کنم.

این فعال مجازی در خصوص استفاده از قالب های مفهومی و اثرگذاری آن در فضای مجازی گفت: من بیشتر مفاهیم دینی می گذارم و یا چیزهایی که مربوط به خودم است. اما هر مفهوم دینی که در این فضا ارائه می شود داده های اینترنت را پر می کند و با توجه به حجم کم این مفاهیم لزوم توجه به افزایش حجم این داده ها احساس می شود و  باید به این نکته توجه کنیم که چه چیزی برای مخاطبان ما اهمیت دارد و یا مخاطبان ما خواهان شنیدن چه چیزهایی هستند. در این زمینه به حدیثی از امام رضا (ع) اشاره می کنیم که می فرمایند: اگر مردم پیام های زیبای ما را می شنیدند به سوی ما می آمدند.

جهانگیری با بیان اینکه به مباحث آینده پژوهی علاقمند است گفت: بیشتر به این توجه دارم که فضای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و چه بحث هایی در میان مسلمانان ایجاد می گردد، بحث انواع خدمات ارتباطی که در این فضا وجود دارد یا بحث حیوانات ترکیبی و چگونگی برخورد با این مساله از جمله علاقمندی هایم است.

این استاد حوزه در خصوص سوالاتی که از روحانیون در فضای مجازی می شود نیز گفت: سوالات در زمینه مسائل مختلف پرسیده می شود اما چیزی که بیشتر توجه را جلب می کند، طرح سوال در زمینه عقد موقت است و اینکه بعضی به عنوان خواستگار هستند ولی بعد از مدتی می خواهند به صورت دوستی رابطه ادامه دهند. و دیگری مشکلات روحی روانی.

جهانگیری در پایان در خصوص فرصت های فضای مجازی گفت: هر فضایی فرصت ها و تهدیدهای خودش را دارد و باید در این فضا نه سلبی بلکه ایجابی برخورد کنیم تا فرصت ها را از دست ندهیم.